6 minutes min

Zorg voor jezelf, je omgeving en spreek elkaar aan

Op 11 oktober 2022 vond de tweejaarlijkse ‘Environment, Health and Safety (EHS)’ dag plaats binnen alle bedrijven van Saint-Gobain wereldwijd. Voor GYPROC, ISOVER, ADFORS en Saint-Gobain Solutions Nederland stond deze dag in het teken van de aftrap van een nieuw veiligheidsprogramma ‘Zet veiligheid op 1’. Veiligheid is al sinds jaar en dag een belangrijk speerpunt binnen de organisatie. Met dit programma geven de dochterondernemingen hier meer houvast aan, zodat iedereen veilig kan werken en zich prettig voelt in waar hij of zij werkt en in wat hij of zij doet. Jean-Philip Becht en Dennis Aldridge, beide adviseurs voor GYPROC en ISOVER Nederland, zijn vanuit het verkoopkantoor in Vianen afgevaardigd in de stuurgroep voor veiligheid.

Dennis Aldridge en Jean-Philip Becht
Jullie zitten in de stuurgroep voor veiligheid. Wat is jullie rol binnen de stuurgroep?

Jean-Philip: “wij zijn de ogen en oren van de organisatie binnen Vianen om onveilige situaties te signaleren. Deze informatie nemen wij mee naar de stuurgroep om hier actief mee aan de slag te gaan.” “We gebruiken dit als input voor het programma ‘Zet veiligheid op 1’ om medewerkers van de organisaties in Vianen en Etten-Leur bewust te maken van de onveilige situaties en hoe hiermee om te gaan”, aldus Dennis.

Wat is het doel van het programma ‘Zet veiligheid op 1’?

Dennis geeft aan “De stuurgroep én het programma zijn opgericht om meer bewustwording rondom het thema veiligheid te creëren.” “Of dat nu in Vianen of in Etten-Leur is. Door gezamenlijk op te trekken wil Saint-Gobain het thema veiligheid nog hoger op het prioriteitenlijstje zetten en klimmen op de veiligheidsladder die er internationaal is”, zegt Jean-Philip.

“Het programma ‘Zet veiligheid op 1’ is gericht op: ‘zorg voor jezelf, je omgeving en durf elkaar aan te spreken’. Dit heeft dus alles te maken met bewustwording op het gebied van veiligheid en open communicatie. Daarbij hebben we drie speerpunten waar we het voor doen; nul arbeidsgerelateerde ziekten en nul ongevallen (1), veilig naar het werk gaan en weer veilig thuiskomen (2) en een veilige werkomgeving waarin je je prettig voelt en jezelf kan zijn (3). Het gaat dus niet alleen over fysieke veiligheid, maar ook over sociale veiligheid. Hier hoort bij dat iedereen gelijkwaardig wordt behandeld”, aldus Dennis. Jean-Philip: “we zetten ons in om van de open cultuur die we al hebben een nog opener, verantwoorde en sociale cultuur te maken. Waarin iedereen, ongeacht afkomst, geslacht en geaardheid, zich prettig voelt om te kunnen werken. Dáárom hebben we dit programma opgezet.”

Kunnen jullie voorbeelden geven hoe we veiligheid realiseren op de bouwplaats, in de fabriek, op kantoor en onderweg?

Op de bouwplaats
Dennis: “ik was laatst op een bouwplaats bij een renovatieproject. Daar stond een container naast het gebouw. Van boven gooide een aantal werklui een groot stelkozijn naar beneden. Ik stond onder de galerij naast de container. Dat kozijn viel in plaats van in de container op de rand, waardoor deze ernaast terecht kwam en mij bijna raakte. Op zo’n moment ga ik met de uitvoerders in gesprek en gezamenlijk opzoek naar een oplossing. Deze was snel gevonden, de container is namelijk verder weg geplaatst waardoor het afval naar beneden gooien geen optie meer was.” “We maken als vertegenwoordigers SMAT-registraties voor bouwplaatsen. SMAT staat voor safety management audit tool. Hiermee creëren we een stukje bewustwording bij zowel een opdrachtgever als een afbouwer op de bouw. Door middel van een SMAT registreer je een onveilige situatie, bespreek je het en kun je een verbetering later toetsen”, vertelt Jean-Philip.

In de fabriek
Jean-Philip legt uit: “in de fabriek is iedereen verplicht om veiligheidskleding te dragen, dus een helm, bril, jas en veiligheidsschoenen. Verder staan overal looproutes aangegeven en zijn er voetgangerszones waar geen gemotoriseerde voertuigen zoals heftrucks mogen komen. Alle heftrucks zijn voorzien van goede verlichting. De looppaden zijn voorzien van hekjes, waardoor je niet zomaar kunt oversteken. Dus als je afgeleid bent wordt je eigenlijk gestuurd om je bewust te zijn van je omgeving.” “Bezoekers moeten zich voordat ze het fabrieksterrein of kantoor betreden eerst melden bij de portier. Zonder afspraak kun je eigenlijk niet het terrein opkomen. En voordat bezoekers de fabriek betreden, krijgen ze eerst een veiligheidsbriefing. Hierin wordt verteld welke richtlijnen gelden op het fabrieksterrein en in de fabriek en op welke situaties zij bedacht moeten zijn. Voor het personeel worden deze briefings regelmatig herhaald”, aldus Dennis.

Op kantoor
Dennis: “in de kantoren gelden ook verschillende veiligheidsregels. Een daarvan is dat wanneer je de trap op of af loopt je de leuning vasthoudt en dat je niet met teveel spullen in je handen de trap gebruikt. Loop liever een tweede keer, dan met je laptop, notitieblok, kop koffie, etc. in een keer. Zelf let ik er ook op dat ik niet bellend door de gangen en op de trap loop, om te voorkomen dat ik afgeleid raak en tegen anderen aanstoot. Verder hebben alle medewerkers een chip met sleutel om het pand te betreden, zodat niet iedereen zomaar naar binnen kan lopen.” Jean-Philip: “dat is een stukje fysieke veiligheid, maar we hebben het nu ook steeds meer over sociale veiligheid. Daarbij is het belangrijk dat je je bewust ben van wat jouw acties kunnen betekenen voor een ander en dat je elkaar daarop kunt aanspreken. Voor de een is iets een grapje, voor de ander kan dat heel pijnlijk zijn. Dus zodra je ergens op wordt aangesproken, moet je dat ook accepteren en het niet nog een keer doen.”

Onderweg
“Als laatste hebben we dan nog veiligheid onderweg. We worden gestimuleerd om onze agenda goed te plannen, zodat we niet te lang in de auto zitten. Daarnaast hebben we als richtlijn dat wanneer je gebeld wordt, je meldt dat je aan het rijden bent en het gesprek maximaal twee minuten laat duren. Liever nog willen we dat iedereen mono rijdt om afleidingen en gevaarlijke situaties voor jezelf en andere weggebruikers te vermijden”, aldus Dennis.

Zijn jullie door jullie rol in de stuurgroep nog bewuster bezig met veiligheid?

Dennis: “ik denk wel dat ik er nog bewuster mee bezig ben. Tuurlijk hield ik altijd wel de trapleuning vast en liep ik niet met teveel spullen de trap op. Maar nu ben ik er ook onderweg meer mee bezig door mijn telefoon op mono te zetten. Ik merkte voorheen wel eens dat ik in gesprek was en eigenlijk schrok van welk traject ik onbewust had afgelegd.” Jean-Philip: “je bent toch wel meer bezig met veiligheidsissues, zowel privé als zakelijk. Zodra je bij een bouw de auto uitstapt loop je direct naar de achterbak om je veiligheidsschoenen aan te doen, je helm op, jas aan. Dat doe je automatisch, dat is je zo aangeleerd. Maar ik denk dat we dat wel heel bewust doen vanuit een bepaalde voorbeeldrol die je hebt. Veiligheid is niet iets vanzelfsprekends, dat creëer je samen.” •

Gepubliceerd: 10 november 2022